Finska fullträffar

28 feb , 2017, 16.36 Jessica

I dag vajar den finska flaggan på flaggstänger runtom i landet eftersom det är Kalevaladagen, dagen för finsk kultur. Jag läser alldeles för lite på andra inhemska, men dagen till ära tänkte jag tipsa om några finskspråkiga favoriter.

– Taivaslaulu av Pauliina Rauhala. Som jag har tipsat om den här boken till höger och vänster, men som den också går hem hos folk! Den handlar om en lestadiansk kvinna som, efter att ha fått ett antal barn, blir trött både fysiskt och psykiskt. Hon begrundar sitt liv, vad hon alltid trott på och rättat sig efter. Hon älskar sin man, sina barn och sin religion, men inte förmår kombinera dem utan risken att förlora sig själv.

En ole enää hän. Olen vain se jolla on ne.

Det här en roman med ett otroligt intressant tema, som Rauhala ändå lyckas hålla vardagligt och nära. Och ovanpå allt detta skriven med ett vidunderligt vackert språk. Jag läste den här för några år sedan, innan jag fick barn, men en omläsning skulle säkert vara på sin plats snart!

– Siipien kantamat av Jussi Valtonen. Valtonen erhöll Finlandiapriset för He eivät tiedä mitä tekevät för några år sedan, jag har läst den boken också men tyckte att den var onödigt tjock och spretig i sina teman. Siipien kantamat däremot, den är rätt så tunn och att beskriva den i några meningar får kanske både boken och en själv att framstå i ett lite underligt ljus: ”Den handlar om en modersmålslärare i gymnasiet som blir kär i sin elev, men det är inte så äckligt som det låter. Ja och så handlar den om ensamhet och typ döden också!”. Men den är alldeles otroligt fin; formuleringarna, stämningen, karaktärerna. Här är det lysande i Valtonens författarskap som jag inte tycker kom till sin rätt i Finlandiaprisvinnaren. Jag har ännu en tidigare bok av honom hemma, Vesiseinä, den borde jag ta tag i snarast!

Det var mina finska tips för dagen, tydligen fungerade de som fina påminnelser även för mig själv. Vilka finskspråkiga författare brukar ni läsa?