Recensioner,Ungdomsböcker

Recension: Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren

5 Dec , 2017, 09.00 Julia

(Bild från Expressen)

Under några år av mitt liv var jag säker på att jag ville bli skådespelare. Utan att försöka bli desto mer pretentiös så har mina teaterstudier varit olik något annat. Man blir otroligt inramad i sin egen teaterbubbla där man rannsakar sig själv och personer i sin omgivning mer än man borde. Det är bokstavligen blod, svett och tårar. Jag kan både sakna det och aldrig mer vilja sätta en fot i en teatersal.

I Sara Bergmark Elfgrens nya roman ”Norra Latin” är teatern en stor del av berättelsen. Största delen av boken utspelar sig i gymnasieskolan Norra Latin som visserligen finns på riktigt men inte fungerat som skola sedan 1982. I romanen är det en prestigefylld skola med en eftertraktad teaterlinje, dit huvudpersonerna Clea och Tamar också söker. Clea har vuxit upp med teatern och en mamma som är skådespelerska. Hon är något av en kändis trots att hon bara är sexton och har redan fått spela i såväl teaterpjäser som i julkalendrar. Tamar, däremot, kommer från anspråkslösa Östersund och har velat bli skådespelerska ända sedan hon såg En midsommarnattsdröm och blev kär. I skådespelaren, i rollen, och i teatern.

När Tamar ser idolen Clea kliva in i klassrummet den första dagen på Norra Latin slår förälskelsen i henne som en flodvåg. Men Clea blir snart ihop med klasskompisen och barndomsvännen Tim, son till den stora skådespelaren Jack som slagit igenom i Hollywood. Detta låter kanske som ett klassiskt triangeldrama i ny tappning och det är det också, delvis. Men utöver detta är det något mystiskt med Norra Latin. Något som rör en av eleverna som gick där för längesedan. Något som rör Cleas pojkvän Tim och nu även Tamar.

Cleas förhållande till Tim är å ena sidan kärleksfullt, å andra sidan ångest och ovisshet. Bergmark Elfgren lyckas med att beskriva känslan av att som tonåring aldrig kunna föreställa sig livet utan den andra. Tamar dras snabbt in i mysteriet på Norra Latin och genom henne får vi också lära oss mer om vad som händer. Det kusliga introduceras redan i det första kapitlet och ger oss en inblick i vad som komma skall. Efter prologen följer vi både Cleas och Tamars berättelser om sin tillvaro på Norra Latin och deras vitt skilda privatliv.  Romanen följer en klassisk kurva med vändpunkt, höjdpunkt och ett fungerande slut som knyter ihop historien.

Norra Latin är första delen i vad som kallas Stockholmstrilogin och är en medryckande historia. Dessutom är den inkluderande på ett sätt som fortfarande är sällsynt inom litteraturen. Tamar är förmodat lesbisk utan att det uttalas, Clea verkar vara bi (Tamar noterar att hon en gång dejtat en tjej) och en av Tamars bästa kompisar använder pronomen hen. Mer sådant, tack!