Deckare,Recensioner

3 x Alex Marwood

18 feb , 2016, 09.19 Jessica

Den brittiska författaren Alex Marwoods thrillers är psykologiska, hemska och något lite utöver det vanliga. I hennes första bok under pseudonymen (till vardags lystrar hon till namnet Serena Mackesy) Wicked Girls/Onda flickor följer man två småflickor under dagen de vållar en tredje flickas död. Parallellt med det äldre tidsspåret löper nutiden där de nu vuxna kvinnorna nu lever under varsin ny identitet, förevigt färgade av det som hände den där ödesdigra sommardagen.

I The Killer Next Door/Granne med döden är det också sommar, en stekhet sådan, i London. I ett litet och halvsjaskigt hyreshus bor det en handfull vilsna själar, och bland läckande kranar och trasiga heltäckningsmattor dyker det upp något betydligt värre. Det här är en bok man inte kan skriva så mycket om utan risk för att spoila – och sådant ogillar jag kraftigt! – däremot är den intressant på så vis att man egentligen rätt fort vet vem som är mördaren men läser som på nålar ändå. En orsak till de där nålarna är förvisso att den här boken är riktigt riktigt äcklig, jag säger ”lik i sommarvärme” men inte mer än så… Trots det måste jag ändå säga att det var med den här boken Alex Marwood i mina ögon befäste sig som en författare att hålla noggrann koll på. Läs – men känn er varnade!

Inte fullt lika fysiskt äcklig, men desto iskallare psykologiskt är det nyaste alstret, The Darkest Secret (Den mörkaste hemligheten utkommer i april på svenska). På ett femtioårsfirande ute på sommarvistet i Bournemouth försvinner den fyraåriga identiska tvillingen Coco. Trots ett massivt mediauppbåd och de rika föräldrarnas inflytelserika vänner, återfinns hon aldrig. Historien återberättas genom vittnesskildringar och faktiska scener i både då- och nutid, sist och slutligen med ett rätt lugnt tempo men med en stadigt ihållande känsla av katastrofen som komma skall. Här lyckas Marwood med konststycket att få mig att längta tillbaka till boken närhelst jag inte läser, även om cirka 90 % av karaktärerna är rent ut sagt genomvidriga. Magi!