En blogg om böcker

Serier,Tips

En barndom i Mellanöstern

4 Sep , 2016, 13.06 Mathias Rosenlund

 

Framtidens arab av Riad Sattouf är ett seriealbum med delvis självbiografiskt material. Boken handlar om den lilla pojken Riad som föds i Paris och som sedan under början av 1980-talet tillsammans med sina föräldrar (fransk mamma, syrisk pappa) flyttar mellan Frankrike, Libyen och Syrien för att hitta det paradis som familjens pappa drömmer om. Pappan vill att sonen ska få växa upp i ett land där han kan bli just den framtidens arab som titeln anspelar på.

Riads pappa är besatt av tanken på den arabiske mannens överlägsenhet, han är t.ex. övertygad om att hans familj i Khadaffis Libyen ska få leva ett rikt och modernt liv, så han tar med sig hela familjen dit. Verkligheten är ändå en helt annan. Familjen möts av övergivna byggarbetsplatser, massarbetslöshet, och en skruvad socialism som låter vem som helst ta andras egendom om de bara kan argumentera för sin sak.

Framtidens arab av Riad Sattouf

Framtidens arab av Riad Sattouf

Familjen flyttar givetvis snart vidare, och inte bara för att levnadsförhållandena är urusla utan också för att pappan i familjen inte kan förlikas vid att som arab leva som de gör i Libyen. De åker tillbaka till Frankrike, där familjens andra barn föds. Snart är det dock dags att resa iväg igen. Denna gång till pappans hemland Syrien, där ”flygplatsen är i ännu värre skick än i Libyen”. Pappan i familjen för sin familj till sin hemby, Homs, som han inte har besökt på sjutton år.  Väl framme tas familjen emot med öppna armar och pappan bestämmer sig för att de ska stanna där, till lilla Riads förtrytelse – han blir mobbad och retad av alla de andra barnen i byn.

Framtidens arab är en humoristisk bok, även om den är full av dråpligheter och tragik. Genom Riads berättelse får vi följa med hur det är att växa upp i ett demokratiskt samhälle, och vidare hur det är att leva i Khadaffis och Al-Assads diktaturer. Sattouf förmår också skildra en kärnfamilj där pappan har sista ordet. Det är ofta instängt och smärtsamt, men Sattoufs lätta touch gör att läsningen aldrig tippar över i det ångestfyllda. En eloge till författaren för att mamman i familjen inte enbart framställs som tyst offer för sin mans nycker: även om hon inte kan hålla sin man från att flytta familjen från land till land, ger hon uttryck för sitt motstånd genom små subtila (och ofta roliga) pikar här och där.

Sattoufs bilder är lätt karikerade och sketchaktiga, något som förstärker humorn i berättelsen. Författaren har valt det finurliga greppet att teckna i olika färger beroende på i vilket land Riads familj för tillfället befinner sig. Exempelvis är partierna i Frankrike tecknat uteslutande i ljusblått, medan Syriens färg är ett matt rosa. Det här albumet är den första delen av en trilogi som på svenska ges ut av det nya förlaget Cobolt.

Läs också

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *