Recensioner,Reportageböcker

Emergency

16 maj , 2017, 19.14 zacfors

Emergency: This Book Will Save Your Life
Neil Strauss
HarperCollins

Prepper, få begrepp har så frekvent dykt upp i alla möjliga sammanhang som det under de senaste åren. Att vara beredd när kollapsen kommer har rört sig från obskyra forum på nätet till något som medelklassen förhåller sig till. Ett middagssamtal slutar inte sällan med att någon berättar om att han, det är nästan alltid en han, har köpt vattenreningstabletter och överväger att bunkra mat i sommarstugan.

För den som har sett ett avsnitt av dokumentärserien Doomsday Preppers går tanken lätt till amerikaner som älskar vapen, misstror samhället och hatar staten. Undergången är nära och när skiten träffar fläkten handlar det om att vara förberedd. Även om författaren och journalisten Neil Strauss varken ägde vapen eller direkt misstrodde samhället så började något att gnaga i honom kring millennieskiftet. Det späddes på av 11 september attackerna och med orkanen Katarina blev det uppenbart. Staten kommer inte kunna ta hand om oss.

Bilden av Neil Strauss är inte att han förbereder sig på världens undergång med vapen i hand. Strauss är en mycket framgångsrik journalist och författare som efter att ha skrivit biografier om bland andra Marilyn Manson, Mötley Crüe och Jenna Jameson fick sitt internationella genombrott med boken Spelet. Där undersökte han, och blev en del av, den så kallade scenen för raggningsexperter. Glamour och framgångar till trots, när Katrina med full kraft slog sönder 80% av New Orleans var staten oförmögen att ingripa. Då började började Strauss att fundera på riktigt. Vad kunde han egentligen? Vilka färdigheter krävs när vardagen rämnar? Knappast att skriva artiklar och böcker i alla fall.

Emergency påminner om Spelet på så vis att det är lite svårt att veta var Neil Strauss börjar och slutar. Hans iver att på kortast möjliga tid lära sig sig så mycket som möjligt om att överleva påminner väldigt mycket om research. Samtidigt är han själv hela berättelsens narrativ vilket gör det hela till något mer än ett förlängt reportage om ett fenomen. Likheterna med Hunter S. Thompsons utforskande av den amerikanska drömmen är många. Båda gör sig till en del av sin berättelse och båda verkar ibland sakna gränser för vad de kan tänkas utsätta sig för. Tyvärr är Strauss inte i närheten av Thompson rent språkmässigt.

I sin resa från ”normal” medborgare till kapabel prepper skyr Strauss inga medel. Vanliga saker som att fixa en BOB (“bug-out bag”), lära sig hantera kniv, köpa vapen samt stycka en get kompletteras med motorcykel och nytt medborgarskap i det karibiska öriket Saint Kitts. Att få följa med in i preppervärlden och få träffa dess ”ensamvargar” må vara bokens kärna. Men det är Strauss andra resa, den som handlar om hans förhållande samhället, som blir bokens bestående intryck. Från någon som tror på individen och drömmer om det solitära till en människa som finner sin plats i det kollektiva.

Så, kommer den här boken att rädda någons liv som dess undertitel antyder? Knappast. Även fast boken är uppdelad i ”lektioner” och har målande beskrivningar av överlevandets många olika moment så är det ingen överlevnadshandbok. Det är en väldigt Neil Strauss-mässigt reportagebok om än en initierad och inspirerande sådan. Därför kommer Emergency antagligen få några att börja preppa och ta jaktlicens, om än inte lika många som började ”negga” på krogen efter Spelet.