Recension: Pretty Girls

6 sep , 2016, 18.31 Julia

Bok: Pretty Girls

Författare: Karin Slaughter

Det är svårt att skriva recensioner av deckare utan att ge ut för mycket, åtminstone tycker jag det. Hur mycket vill en eventuell läsare veta på förhand? En del saker är ju självklara, som att inte skriva ut mördaren eller avslöja några överraskande vändningar, eller att försöka leda någon i rätt riktning exempelvis genom att säga ”på sida 10 talar de om en ros, kom ihåg den!” (hatar sådant). Det bästa med deckare både i bok-, film- och serieformat är att veta så lite som möjligt om dem, anser jag. Men någon premiss måste jag väl ändå delge för att väcka intresset, om någon ännu inte vet vad boken handlar om.

För tjugo år sedan försvann Claires och Lydias äldre syster Julia spårlöst – inget brev, ingen kropp, inga ledtrådar eller misstänkta. Mysteriet tärde på familjen och ledde till föräldrarnas skilsmässa, pappans förtvivlade och hopplösa letande efter svar, och mammans vilja att bara glömma och gå vidare. Lydia och Claire har inte pratat på flera år och lever vitt skilda liv: Lydia har i sjutton år varit fri från sitt missbruk och har en tonårig dotter från ett tidigare förhållande, medan Claire är svinrik och gift med arkitekten Paul, barnlös och uttråkad, nyss frisläppt från sin villkorliga fängelsedom. En plötslig och ödesdiger händelse får systrarna att ta upp kontakten, vilket givetvis leder till att Julias försvinnande river upp gamla sår igen. Och inget är sig likt efter det. *dramatisk musik*

Det här är första boken av Karin Slaughter som jag läst, så kan inte direkt ta ställning till hennes litterära förmåga som sådan. Jag tyckte historien var intressant och medryckande och full av överraskande vändningar, jo, men inte mycket mer än så. Språket var förhållandevis flytande men inget märkvärdigt. Ibland var historien lite väl utdragen, en del händelser kändes rentav överdrivna och nästan provocerande, skrivna enbart för att chockera läsaren ungefär. De sista två hundra sidorna hade med lätthet kunnat kortas ner till knappt hundra. Det är en del onödiga upprepningar här och där och sådant som läsaren själv förstått onödigt utskrivet.

Men det som gjorde att boken ändå skilde sig från andra deckare jag läst är att ”Pretty Girls” enligt mig kan läsas som en allegori för patriarkatet. Hur unga kvinnor (oavsett utseende, inte bara the pretty ones) ständigt behöver vara på sin vakt. Hur varje person av manskön en möter kan utgöra ett potentiellt hot, inte minst männen i ens egen närhet. Hur samhället (i boken omskrivet som polisen) men också rättsväsendet överlag misstror en, skuldbelägger en och samtidigt daltar med en. Du kan inte tillräckligt. Du är aldrig tillräckligt. Och du är alltid skyldig.

Boken återkommer då och då med dessa små vinkar som får mig att tolka den på det viset.

”It was basically a gang rape. Allison went into great detail about it, because apparently, everyone on campus watched the film. And then she says to me, ’Can you believe it?’ And I say no, but of course I can believe it, because people are horrible. And then Allison says, ’That stupid girl, getting drunk like that around a bunch of frat boys. It was her own fault for going to the party.'”

För att även kvinnor faller in i skuldbeläggande och dömande tankar om andra kvinnor inom patriarkatets gränser. Och denna underbara beskrivning av manspreading (googla) är alldeles mitt i prick:

”Even when they sat on the couch, Paul held her hand until she was settled, then he threw his arm around her shoulders and spread his legs wide as if the girth of his testicles had turned his kneecaps into oppositely polarised magnets.”

Behöver knappast säga mer.

Med andra ord ser jag boken som läsvärd och underhållande, en intressant och spännande mysteriehistoria. Gillar du kriminalhistorier, ett stundvis hastigt tempo och ruggiga detaljer är boken säkert i din smak. Men det är också i hög grad en tragisk berättelse om hur vi format samhället, våra förväntningar och krav på könen till vad de är idag, och hur detta i det yttersta manifesterar sig i ett besinningslöst våld som hotar att krossa oss alla.